Arado Ar 234
Arado Ar 234 byl druhým letounem s reaktivním pohonem a prvním proudovým bombardérem v dějinách letectví, který byl zařazen do výzbroje Luftwaffe. |
Vznik a vývoj |
Konstrukce rychlého průzkumného proudového letounu, který by byl schopen volně operovat v hloubce nepřátelského území, byla v Německu zahájena již na podzim 1940. V té době konstrukční tým firmy Arado zahájil práce na projektu ing. Emila Ecksteina jednomístného dvoumotorového proudového letounu označeného E 370. Po odchodu ing. Ecksteina k firmě Henschel do Schönefeldu v lednu 1941 pokračovala v pracích na tomto projektu skupina pod vedením hlavního konstruktéra firmy Arado Waltera Blumeho. V tomto týmu byli mezi jinými ing. Hans Rabeski, Hugo Wenzel, Franz Meyer a Rüdiger Kosin. Pod označením E 370/IV se skrýval projekt hornoplošníku s válcovým trupem a dvěma proudovými motory umístěnými pod křídly. Letoun měl být vybaven přetlakovou kabinou. Nepočítalo se s instalací výzbroje, protože předpokládaná vysoká cestovní rychlost měla zajišťovat ochranu před tehdejšími stíhačkami. Při návrhu podvozku přicházelo v úvahu mnoho řešení, od klasického s předním kolem, přes vícekolový podvozek zatahovaný do trupu nebo podvozek s jedním velkým kolem pod trupem a malými vyrovnávacími kolečky na koncích křídel. Nakonec však bylo přijato stejné řešení jako u stíhacího letounu Me 163, a sice startovací vozík se třemi koly, který bude po startu odhozen. K přistávání sloužily tři přistávací lyže, které se nacházely pod trupem a pod motorovými gondolami. Dne 24. října 1941 Technisches Amt RLM přijal projekt E 370/IV a nařídil pokračovat ve vývoji. Výsledkem návštěvy šéfa výzbroje Luftwaffe Generalfeldmarschalla Erharda Milcha v závodech Arado v Brandenburgu dne 4. února 1942 byl oficiální kontrakt na další vývojové práce a objednávka na výrobu dřevěné makety. V dubnu 1942 RLM objednalo šest prototypů označených Ar 234. Původně měly být tyto letouny poháněny motory BMW 109-003. Vývoj těchto motorů však neprobíhal podle plánu, a proto byla firma Arado nucena provést určité změny v konstrukci křídla, aby mohly být použity motory Junkers Jumo 004 nebo Daimler-Benz ZTL 5000. Po ukončení aerodynamických zkoušek byla koncem roku 1942 zahájena výroba prototypů označených Ar 234 V1 až V6. Dne 18. července 1943 byl dokončený prototyp V1 rozmontován a přepraven na letiště Rheine. Po statických a pojížděcích zkouškách letoun Ar 234 V1 (Werk-Nr.130 001, TG+KB) 30. července 1943 poprvé odstartoval. Jeho pilotem byl šéf zkušebních pilotů firmy Arado Flugkapitän Heinz Selle. Let proběhl úspěšně. Zničen byl pouze odhozený podvozek, protože se vyskytly problémy s otevřením padáku. Během druhého letu 10. srpna 1943 dosáhl prototyp V1 rychlosti 650 km/h. Bohužel i tentokrát byl zničen startovací vozík. Při dalších startech byl podvozek odhazován ihned po startu. Dne 19. srpna 1943 byl Ar 234 V1 po zkušebním letu těžce poškozen v důsledku chyby pilota při přistání a musel být vyřazen. Flugkapitän Selle zalétal 13. září 1943 i druhý prototyp Ar 234 V2 (Werk-Nr.130 002, DP+AX) a 29. září 1943 také třetí prototyp Ar 234 V3 (Werk-Nr.130 003, DP+AW), který byl vybaven přetlakovou kabinou a vystřelovací sedačkou. Dne 1. října 1943 Ar 234 V2 havaroval a v jeho troskách Heinz Selle zahynul. Dalšími zkušebními piloty firmy Arado, kteří zalétávali tento typ, byli Walter Kröger a Ubbo Janssen. Jejich šéfem se stal Flugkapitän Joachim Carl. Dne 26. listopadu 1943 Kröger zalétal Ar 234 V4 (Werk-Nr.130 004, DP+AV) a téhož dne byl Ar 234 V3 předveden Adolfu Hitlerovi na výstavě nových leteckých konstrukcí v Insterburgu ve Východním Prusku. Dne 22. prosince 1943 provedl Janssen první lety s Ar 234 V5 (Werk-Nr.130 005, GK+IV) poháněném motory Junkers Jumo 004 B-0. Prototyp Ar 234 V6 (Werk-Nr.130 0061 GK+IW) byl vybaven čtyřmi proudovými motory BMW 003 A-0 instalovanými ve čtyřech samostatných gondolách. V průběhu zkušebního letu 1. června 1944 došlo k poruš všech čtyř motorů a Janssen nouzově přistál na poli, přičemž vážně poškodil spodní část trupu. Prototyp Ar 234 V7 (Werk-Nr.130 007 GK+IX) byl stejný jako V5, ale byl navíc vybaven dvěma kamerami. Další prototyp Ar 234 V8 (Werk-Nr.1300081 GK+IY), vzorový letoun verze Ar 234 C, byl poháněn čtyřmi turbokompresovými proudovými motory BMW 003 A-0 umístěnými ve zdvojených gondolách pod křídly. V té době pokračovaly práce na projektu E 371, který byl vybaven klasickým tříkolovým podvozkem. Zkoušky prvních osmi prototypů ukázaly, že použití zjednodušeného podvozku nebylo nejlepší, protože většina přistání končila poškozením konců křídel, o které se letoun při manévru opíral. Navíc stroj nemohl po přistání pojíždět a opustit přistávací pás. E 371 měl rozšířený trup a místo palivové nádrže byla ve střední části trupu umístěna šachta hlavního podvozku. Přední podvozková šachta se nacházela pod pilotní kabinou. Přední i zadní palivová nádrž byly zvětšeny. První prototyp letounu E 371 označený Ar 234 V9 (Werk-Nr.130 009, PH+SQ) se stal vzorovým strojem série Ar 234 B a byl zalétán 12. března 1944. Další prototyp této verze Ar 234 V10 (Werk-Nr130 010, PH+SR) absolvoval první let 7 dubna téhož roku. Oba letouny byly vybaveny přetlakovou kabinou. Dne 7 dubna 1944 Leutnant Kurt Zechner absolvoval první let s prototypem V9 vyzbrojeným pumou SC 1000 o hmotnosti 1 000 kg, která byla zavěšena pod trupem. O tři dny později byl tento letoun testován se dvěma pumami SC 500 (každá o hmotnosti 500 kg) zavěšenými pod motorovými gondolami. Dne 10. května 1944 Walter Kröger provedl první lety prototypu Ar 234 VII (Werk-Nr.130 011, PH+SS), který byl vybaven autopilotem Patin PDS-II. Ve dnech 10. až 13. června 1944 byl Ar 234 V10 představen v Rechlinu nejvyšším představitelům III. říše. Ukázky nejnovější letecké výzbroje sledovali mezi jinými Generalfeldmarschall Erhard Milch a ministr zbrojního průmyslu Albert Speer. V průběhu jednoho letu dosáhl Ar 234 V10 v malé výšce rychlosti 820 km/h. V Rechlinu byly provedeny i srovnávací lety s proudovým stíhacím letounem Messerschmitt Me 262. Ukázalo se, že Me 262 je rychlejší, ale Ar 234 má lepší letové vlastnosti. Prototypy Ar 234 V9 až V11 byly vzorovými stroji verze Ar 234 B. Sériově nevyráběný letoun Ar 234 B-1 měl být průzkumnou verzí, která by byla vybavena kamerami umístěnými v zadní části trupu. Plánovala se také instalace hlavňové výzbroje složené ze dvou dozadu střílejících kanónů MG 151 ráže 15 mm, které se nacházely v gondole pod trupem. K jejich zaměřování sloužil periskop RF2C. Sériově se vyráběly letouny Ar 234 B-2, které byly vyzbrojeny pumami o celkové hmotnosti 1 500 kg zavěšenými pod trupem a motorovými gondolami. Místo pum bylo možno pod motorové gondoly zavěsit dvě přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 300 dm3. První kusy nulté série verze B-2 byly označeny S1 až S20. Jejich výroba byla zahájena v květnu 1944 a první dokončený letoun byl zalétán 8. června 1944 Flugkapitänem Carlem. Dne 27 července 1944 došlo v průběhu zkoušek prototypu V10 k požáru levého motoru. Pilot se zachránil na padáku a letoun s hořícím motorem řízený autopilotem Patin PDS provedl dva okruhy a přistál na poli. Avšak požár se neuhasil a stroj zcela shořel. Letouny série S byly používány jako prototypy na zkoušky různého vybavení a tak např. stroj S2 byl vybaven autopilotem Patin PDS a bombardovacím zaměřovačem Lotfe 7K, S3 měl prodloužený trup a S8 sloužil ke zkouškám zaměřovače pro bombardování ze střemhlavého letu BZA 1B. Prototyp Ar 234 V12 (Werk-Nr.130 012, PH+ST) byl zkoušen s přídavnými palivovými nádržemi, Ar 234 V13 (Werk-Nr.130 013, PH+SU) byl vybaven čtyřmi motory BMW 003 A-1, V14 (Werk-Nr.130 014, PH+SX) byl testován s rádiovou aparaturou. V15 (Werk-Nr.130 0151 PH+SY) vybavený čtyřmi motory BMW 003 A-1 byl určen k testům motorů a výškovým zkouškám. V prosinci 1944 byly vytvořeny čtyři základní soupravy tzv. Rüstsätze: Rüstsatz b - průzkumné vybavení skládající se ze dvou kamer Robot Rb 50/30 nebo jedné Rb 75/30 a jedné Rb 20/30 nebo dvou Rb 75/30 určených ke svislému a šikmému snímkování. Kamery byly umístěny v zadní části trupu; Rüstsatz l - bombardovací souprava složená z bombardovacího zaměřovače Lotfe 7K s příslušenstvím, např. zařízení pro bombardování ze střemhlavého letu BZA 1B; Rüstsatz p - autopilot Patin PDS 12 nebo PKS 12; Rüstsatz r - dvě přídavné za letu odhazovatelné palivové nádrže (každá o objemu 300 dm3), které byly zavěšeny pod motorovými gondolami.
Za účelem prodloužení doletu Ar 234 B-2 se prováděly pokusy s vlečenou přídavnou palivovou nádrží, k čemuž sloužila po demontáži pohonné jednotky letounová střela Fi 103 (V-l), která nesla 1 200 litrů paliva. Drak Fi 103 byl vybaven zařízením pro přečerpání paliva do vlečného letounu. Tato úprava byla označena názvem Schleppgerät 5041 (vlečné zařízení 5041). V zadní části trupu vlečného letounu Ar 234 bylo umístěno stanoviště technika, který dohlížel na průběh zkoušky. První zkušební let Schleppgerät 5041 vykonal 25. února 1945. Při zkušebním letu 14. března byl SG 5041/V1 zničen při přistání. Poslední zkoušky nového SG 5041/V2 byly provedeny o dva dny později. Další prototyp Ar 234 V16 měl být opatřen šípovými křídly zkonstruovanými ing. Kosinem. Křídla měla u kořene úhel šípu 37°, vnější části pak 25°. Pohonnou jednotku tvořily dva motory BMW 003 R spolu s přídavným raketovým motorem BMW 718. Nové křídlo bylo dokončeno začátkem dubna 1945, ale vzhledem k tomu, že pokusné středisko bylo obsazeno britskými vojsky, nebyla montáž na prototyp V16 provedena. Na konstrukčních prknech projektantů firmy Arado vznikly rovněž návrhy několika variant čtyřmotorové sériově nevyráběné verze Ar 234 C. Ar 234 C-1 měl být průzkumný letoun vybavený stejnými kamerami jako Ar 234 B-1 a vyzbrojený navíc dvěma kanóny MG 151 ráže 20 mm umístěnými v pouzdru pod trupem. Ar 234 C-2 měl být bombardér bez střelecké výzbroje a Ar 234 C-3 víceúčelová varianta vyzbrojená dvěma kanóny MG 151, které byly umístěny pod podlahou pilotní kabiny. Tento stroj mohl být podle použitého vybavení používán jako bombardér, bitevní nebo noční stíhací letoun a byl navíc vyzbrojen dvěma kanóny MG 151 střílejícími dozadu. Ar 234 C-4 měl být průzkumnou verzí s motory BMW 003 C. Ar 234 C-5 byl plánován jako dvoumístný bombardér se zvětšenou kabinou, ve které měli pilot a bombometčík sedět vedle sebe. Ar 234 C-6 měl být dvoumístnou průzkumnou verzí a Ar 234 C-7 nočním stíhacím letounem s motory Heinkel-Hirth HeS 011 vyzbrojený kanónem MG 151/20, který byl instalován v trupu, a dvěma kanóny MK 108 ráže 30 mm v pouzdru pod trupem (každý se zásobou 100 nábojů). Ar 234 C-8 byl projektován jako bombardér s motory Junkers Jumo 004 D. Měl být vyzbrojen dvěma kanóny MG 151/20 umístěnými v trupu. Plánovalo se také vlečení letounové střely Fi 103 (V-1) letounem Ar 234 C-2. Střela měla být odpojena v odpovídající vzdálenosti od cíle. Existovalo i druhé řešení, které spočívalo v umístění střely na speciálním vypouštěcím zařízení, které se zvedalo nahoru a bylo instalováno na hřbetě trupu. Tímto způsobem mohly být přepravovány i střely Henschel Hs 249. V okamžiku skončení války se v různém stadiu rozpracování nacházely prototypy Ar 234 V31 až V40, které měly sloužit ke zkouškám verze D. Tato dvoumístná verze měla být vybavena motory Heinkel-Hirth HeS 011. Měly vzniknout varianty Ar 234 D-l (průzkumná) a Ar 234 D-2 (bombardovací). Dalšími plánovanými verzemi byly Ar 234 F - čtyřmotorový letoun poháněný motory HeS 011 a Ar 234 P - noční stíhací letoun s trupem prodlouženým o 13 cm, ve kterém měla být montována střelecká výzbroj a radar FuG 244 Bremen. Varianty této verze měly být: P-l se čtyřmi motory BMW 003 A vyzbrojená kanónem MK 108 ráže 30 mm a MG 151/20, dále P-3 se dvěma motory Heinkel-Hirth HeS 011 vyzbrojená dvěma kanóny MG 151/20 a dvěma MK 108, P-4 se stejnou výzbrojí jako P-3, ale poháněná motory Junkers Jumo 004, P-5 byla stejná jako P-3, navíc byla na úkor zásoby paliva doplněna dvěma kanóny MK 108, které střílely šikmo vzhůru (Schräge Musik), P-7 s radarem umístěným v kulovém krytu na trupu. Bylo projektováno také použití Ar 234 C jako řídicího letounu v sestavě Mistel S5, ve které byla začleněna i řízená puma E 377. Letouny Arado Ar 234 byly vyráběny v závodech v Brandenburgu, Neubrandenburgu a ke konci války v Alt Lönnewitz (vzdáleném přibližně 160 km jižně od Berlína). Konstrukční kanceláře firmy Arado byly těsně před kapitulací přemístěny do Landeshutu (Kamienna Góra) v Dolním Slezsku. Výrobní proces podléhal co nejpřísnějšímu utajení. Celkem bylo vyrobeno 238 letounů Arado Ar 234, z toho 32 prototypů označených V1 a V32, 20 letounů nulté série verze B-2 označených S1 až S20 a 186 sériových strojů této verze. |
Vlastnosti a použití |
K první bojové akci letounů Arado Ar 234 došlo 2. srpna 1944. V té době představovaly průzkumné lety nad britské ostrovy pro konvenční letouny Luftwaffe tak velké riziko, že jediným způsobem jak získat informace a letecké snímky bylo použití rychlého letounu s reaktivním pohonem. V květnu 1944 Oberstleutnant Knemeyer z Technisches Amtu RLM navrhl k tomuto účelu použít dva prototypy Ar 234 V5 a V7 Piloty těchto letounů měli být Oberleutnant Horst Götz a Oberleutnant Erich Sommer ze zkušební jednotky vrchního velitelství Luftwaffe (Versuchsverband des Oberkommando der Luftwaffe). Oberleutnant Götz absolvoval první let na prototypu V5 dne 5. července 1944 a Oberleutnant Sommer 26. července dosáhl s letounem V7 rychlosti 950 km/h a výšky 11 000 m. Dne 2. srpna 1944 Sommer provedl s Ar 234 V7 první bojový let, při kterém objevil spojenecké letiště v oblasti Saint Pierre a umělý přístav v Aisnelles-sur-Mer. Dne 27. srpna byl V5 v průběhu letu poškozen německým protileteckým dělostřelectvem. Oberleutnant Götz počítal s rychlou opravou letounu, a proto pokračoval v letu směrem k závodu Arado v Brandenburgu, ale z důvodu probíhajícího bombardování továrního letiště přistál v Oranienburgu, kde byl letoun krátce po přistání zničen pojíždějícím Fw 190. V Září 1944 byla vytvořena první průzkumná jednotka vybavená čtyřmi Ar 234. Piloty této jednotky nazvané Kommando Sperling (vrabec) byli Oberleutnant Götz, Leutnant Ziese, Oberleutnant Muffey a Feldwebel Wendt. V listopadu 1944 vznikla na letišti Biblis nedaleko Wormsu druhá jednotka - Kommando Hecht (štika) pod velením Oberleutnanta Sommera. Dne 25. listopadu zahynul při nehodě stroje Ar 234 B-2 (Werk-Nr.140 304) Feldwebel Wendt. Začátkem roku 1945 byly letouny Ar 234 B-2 vyzbrojeny další průzkumné jednotky. Jednalo se o 1.(F)/33 pod velením Hauptmanna Heffena, 1.(F)/100 Hauptmanna Holterta a 1.(F)/123 pod velením Hauptmanna Feldena. Dne 11. února 1945 zahynul Hauptmann Felden, který byl sestřelen Tempestem z 274. perutě RAF. Na jeho místo nastoupil Horst Götz, který byl povýšen na Hauptmanna. V té době bylo Kommando Sperling začleněno do 1.(F)/123. Kommando Hecht se svými třemi letouny operovalo z italského letiště Udine a sledovalo pohyby spojeneckých armád na italské frontě. Piloty této jednotky byli Hauptmann Sommer, Leutnant Gniesmer a Feldwebel Arnold. Dne 11. dubna 1945 byl Leutnant Gniesmer sestřelen Mustangem z 52. stíhací skupiny USAF. Německý pilot se pokusil zachránit na padáku, ale po opuštění kabiny narazil do kýlové plochy svého letounu a utrpěl těžká zranění, následkem kterých 13. dubna zemřel v nemocnici ve městě Ferrara. krátce po sestřelení Gniesmera poškodil Feldwebel Arnold svůj letoun při nočním přistání a do 24 dubna bojové lety prováděl pouze Hauptmann Sommer. Letouny Arado Ar 234 B-2 z 1.(F)/33 operovaly v dubnu 1945 z letiště Grove v Dánsku a letouny z 1.(F)/100 působily nad Bavorskem a Rakouskem s úkolem zjistit směry útoků americké 3. armády. Letka 1.(F)/123 byla od 23. března do 6. května 1945 postupně umístěna na letištích v Rheineslenu, Blankesee a Höhnu, kde byly po kapitulaci zničeny všechny letouny, aby nepadly do rukou spojencům. Průzkumná verze Ar 234 se nacházela ke konci války také ve výzbroji 1.(F)/5 umístěné na norském letišti Stavanger-Sola. Jedinou jednotkou vybavenou bombardéry Ar 234 byla KG 76. V červenci 1944 byl na letišti Alt Lönnewitz zahájen výcvik pilotů III./KG 76 na letounech Ar 234 B-2. V prosinci 1944 byla na letišti Münster-Handorf vytvořena Einsatzstaffel (operační letka) III./KG 761 která prováděla bojový výcvik na Ar 234. Dne 24. prosince 1944 byl proveden první nálet proudových bombardérů v dějinách letectví, když letouny z III./KG 76 dvakrát bombardovaly Lutych. Další nálet provedený v ranních hodinách následujícího dne přinesl ztrátu letounu Ar 234, který byl pilotován Leutnantem Frankem. Tento letoun musel po útoku Tempestu z 80. perutě RAF nouzově přistát v Holandsku. Zpočátku utrpěla III./KG 76 značné ztráty při leteckých nehodách. V 6./KG 76 zahynul jeden pilot, v 7 /KG 76 dva a další čtyři byli zraněni. Situace se změnila v lednu 1945, když byla cvičná jednotka II./EKG 1 (původní Einsatzstaffel III./KG 76) vybavena dvoumístnou verzí Me 262 B-1a. Dne 24. února byl Ar 234 B-2 (Werk-Nr.140 173, Fl+MT) sestřelen americkými stíhačkami P-47 Thunderbolt z 364. stíhací skupiny. Letoun nouzově přistál na poli v blízkosti Segelsdorfu, kde byl zabaven americkými jednotkami a okamžitě předán k prozkoumání do britského zkušebního střediska ve Farnborough. Dne 2. března 1945 byly v průběhu náletu na britské tanky u Dürenu sestřeleny dva letouny Ar 234 z III./KG 76 (Werk-Nr.140 166 a 140 178), jejichž piloti, Oberleutnant Stark a Oberleutnant Rogele, zahynuli. Od 7 března se III./KG 76 pokoušela zničit most přes Rýn v Remagenu, který obsadili Američané. Dne 12. dubna byl Ar 234 z KG 76 sestřelen u Brém americkými Thunderbolty. O týden později byl Ar 234 z 8./KG 76, který byl poškozen protiletadlovým dělostřelectvem, sestřelen v oblasti Osnabrücku Mustangy ze 78. stíhací skupiny.Příštího dne zničily dva Typhoony ze 182. perutě RAF letoun Ar 234, který stál na letišti Nordholz. Dne 29. dubna Mustangy USAF sestřelily nedaleko Berchtesgadenu Ar 234 z 1.(F)/100. Poslední stroj Ar 234 ztracený ve vzdušném boji byl během přistání na letišti Holm zničen piloty 350. stíhací perutě belgického letectva. Arada Ar 234 vstoupily do bojů také jako noční stíhací letouny. Pro tento úkol byly upraveny letouny Ar 234 B-2, které byly vybaveny radarem FuG 216 Neptun V. Radarové antény byly umístěny na přídi letounu a vlastní zařízení bylo instalováno místo kamer. Zde se také nacházelo stanoviště operátora, který seděl zády ke směru letu. Výzbroj letounu tvořily dva kanóny MG 151/20 střílející dopředu, které byly umístěny v demontovatelném pouzdru pod trupem (tzv. Magirusbombe). Stíhací verze byla pojmenována Nachtigall (slavík). Prvním strojem této verze byl Ar 234 V12, který při prvním letu 5. října 1944 pilotoval Flugkapitän Kunz. Do konce roku byly na verzi Ar 234 B-2/N přestavěny ještě tři stroje Ar 234 B-2. Dne 11. prosince byla na příkaz velitele Luftwaffe Reichsmarschalla Hermanna Göringa vytvořena na letišti Oranienburg zkušební noční stíhací jednotka Einsatzkommando Nacht 234 (EKO N 234), které velel Hauptmann Josef Bisping. Bisping spolu se svým navigátorem-radarovým operátorem Hauptmannem Albertem Voglem provedli do 23. února, kdy zahynuli při nezdařeném startu, více než deset bojových letů. Již 1. března 1945 dorazila na letiště Oranienburg druhá posádka složená z pilota Oberleutnanta Kurta Bonowa a radarového operátora Feldwebela Beppa Marchettiho. I když několikrát narazili na letouny DH 98 Mosquito, Bonowovi se nepodařilo žádný z nich sestřelit. Rovněž třetí posádka EKO N 234, která dorazila k jednotce koncem března 1945, Oberleutnant Gustav Francsi a OberIeutnant Josef Putzkühl nesestřelila do konce války žádný nepřátelský stroj. Po skončení války získali letouny Arado Ar 234 spojenci, které tato ve své době revoluční konstrukce velice zajímala, jedenáct letounů testovali Britové, čtyři Američané, dva Francouzi a alespoň jeden exemplář získali také Sověti. Do dnešních dnů se dochoval věrně zrekonstruovaný exemplář Ar 234 B-2 (Werk-Nr.140 312), který je možno spatřit v Silver Hill ve státě Maryland. |
Technický popis |
Typ: jednomístný proudový bombardovací a průzkumný letoun. Pohon: dva motory Junkers Jumo 004 B-1 s tahem 2 x 8,8 kN. Výzbroj: dva dozadu střílející kanóny MG 151/20 ráže 20 mm, každý se zásobou 200 nábojů, náklad pum do hmotnosti 1500 kg. Technická data: Rozpětí: 14,40 m, Délka: 12,64 m, Výška: 4,29 m, Hmotnost prázdného letounu: 5 200 kg, Vzletová hmotnost: 9 800 kg, Maximální rychlost: 735 km/h, Cestovní rychlost: 700 km/h, Doba výstupu (do 2 000 m): 3,8 min, Dostup: 10 000 m, Dolet: 1 600 m |