Breguet Bre.690 / Bre.69x
Francouzský útočný bombardovací letoun Bre 693 byl nejpoužívanější verzí velmi moderně řešeného robustního celokovového stroje řady Bre 690. Z celkového počtu 386 vyrobených letounů této řady bylo 254 ks verze Bre 693. |
Vznik, vývoj, vlastnosti a použití |
Prototyp Bre 690-01, určený v původní podobě jako třímístný těžký stíhací letoun, vzlétl poprvé 23. března 1938. Byl vybaven dvěma motory Hispano-Suiza 14 AB 02/03 o výkonu 500 kW (680k) a vyzbrojen dvěma pevnými kanóny Hispano-Suiza HS 404 ráže 20 mm v přídi trupu a jedním pohyblivým kulometem MAC 1934 ráže 7,5 mm pro obranu dozadu. Konstrukčně Bre 690 umožňoval snadnou a rychlou adaptaci stroje k dalším bojovým účelům a tak byl letoun záhy přepracován na dvoumístný útočný bombardér (Bre 691-01) s poněkud výkonnějšími motory Hispano-Suiza 14 AB 10/11 po 515 kW (700 k), upravenou výzbrojí (1 kanón HS404 ráže 20 mm a 2 pevné kulomety MAC 1934 ráže 7,5 mm v přídi; další dva pohyblivé kulomety stejného typu byly po jednom umístěny na hřbetě a pod trupem) a pumovnicí ve střední části trupu o max. únosnosti 400 kg pum. Po úspěšně provedených zkouškách (prototyp startoval poprvé 22.3. 1939) byl stroj objednán pro francouzské vojenské letectvo v počtu 100 kusů pod označením Bre 691 AB 2. Slabou stránkou těchto jinak vynikajících letounů byly jejich nespolehlivé motory Hispano-Suiza. A tak (podobně jako tomu bylo u bombardéru LeO 45) byly motory po vyhotovení 78. stroje vyměněny za spolehlivější dvouhvězdicové čtrnáctiválce Gnôme-Rhône 14 M 6/7 MARS po 515 kW (700 k) a stroj přeznačen na Bre 693 AB 2 (když předtím bylo uvažováno o instalaci výkonnějších Gnôme-Rhône 14 N po 720 kW; vypracovaný projekt pro letoun, označený Bre 692 AB 2, nebyl realizován). Prototyp Bre 693 01 startoval poprvé 25. října 1939 a první sériový Bre 693 AB 2 (vlastně 79. vyrobený Bre 691 s motorem Gnôme-Rhône 14M) dne 2. března 1940. Výroba této verze skončila po vyhotovení 254. stroje. Mimo motory byl letoun zcela totožný s Bre 691 AB 2, byl rovněž určen jako dvoumístný útočný bombardér se stejnou výzbrojí i pumovnicí se stejnou nosností, jen pozdější verze Bre 693 AB 2 měly ještě další dva pevné kulomety MAC 1934, ráže 7,5 mm, montované pod negativním úhlem v každé motorové gondole. Letouny, které byly poprvé bojově nasazeny proti fašistickým vojskům v Belgii dne 12. května 1940, prokázaly vysokou bojovou hodnotu a bojeschopnost. Jejich relativně vysoká rychlost i obratnost jim umožnila útočné akce bez stíhacího doprovodu, a to i v podmínkách naprosté převahy fašistické Luftwaffe. Kromě hloubkového bombardování a bitevních náletů plnily i průzkumné akce a dokonce i některé úkoly stíhacího letectva (i když se přímým soubojům s nepřátelskými stíhači z pochopitelných důvodů vyhýbaly). Přitom tyto stroje snesly značná poškozeni v bojích od pozemní protivzdušné obrany i od nepřátelských letounů a vracely se zpravidla zpět na své základny. To vše svědčilo nejen ve prospěch konstrukce a letových vlastnosti těchto strojů, ale i o statečnosti a odvaze jejich pilotů. V podmínkách tehdejších nerovných bojů byly přesto ztráty velmi kruté. Ze 106 dodaných Bréquetů k útvarům francouzského letectva bylo v bojích ztraceno téměř 50 procent. Letoun byl ovšem dále zdokonalován a vyvíjen. V prototypu vznikla verze Bre 694-01. Šlo o třímístný průzkumný, nebo dvoumístný lehký bombardovací letoun, určený původně k exportu do Belgie a Švédska. Padesátikusové série se dočkal Bre 695 AB-2, jehož prototyp (Bre 695-01) startoval po prvé 23. dubna 1940. Byl to opět dvoumístný útočný bombardér s americkými motory Pratt & Whitney SB 4G Twin Wasp Junior o výkonu po 607 kW (825 k). V prototypu startoval také dvoumístný lehký bombardér Bre 696-01 s motory Gnôme-Rhône 14 M 6/7 o výkonu po 515 kW (700 k) s prodlouženou pumovnicí. Překonstruováním Bre 691 AB 2 na motory Gnôme Rhône 14 N- 48/49 o výkonu po 780 kW 11070 k) vznikl prototyp Bre 697-01, který byl v podstatě první konversí projektu letounu Bre 700 C 2 a který měl být (podobně jako projekty Bre 698 Bp2 a Be 699 B2) dvoumístným denním bombardovacím, těžkým stíhacím a útočným bojovým letounem. |
Technický popis |
Bréquet Bre 693 AB 2: dvoumístný lehký útočný bombardér, dvoumotorový celokovový středoplošník s dvojitými svislými ocasními plochami a dvoukolým zatahovacím podvozkem klasického typu s pevným (zpravidla kapotovaným) ostruhovým kolečkem. Výzbroj: 1 kanón HispanoSuiza HS 404 ráže 20 mm (60 ran) a 2 kulomety MAC 1934 ráže 7,5 mm (pro každý 500 ran) pevně umístěné zbraně v přídi, 1 pohyblivý kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm (100 ran) na hřbetě trupu 1 kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm (500 ran) pod trupem pro střelbu dozadu. U pozdějších verzí ještě další dva pevné kulomety MAC 1934 ráže 7,5 mm montované pod negativním úhlem v každé motorové gondole. Nosnost: 400 kg pum v pumovnici (8 pum po 50 kg). Technická data: Rozpětí: 15,36 m, Délka: 10,22 m, Výška: 3,19 m, Nosná plocha: 28,8 m2, Hmotnost prázdného letounu: 3 010 kg, Vzletová hmotnost: 5 500 kg, Maximální rychlost: 426 km/h, Cestovní rychlost: 300 km/h, Dostup: 8 500 m, Doba výstupu (do): 7 min 12 sec (4 000 m), Dolet: 1 350 km |