Fairey Firefly
Vznik, vývoj, vlastnosti a použití |
Mohutná bitevní loď Tirpitz, pýcha německé Kriegsmarine, hledala od ledna 1942 do listopadu 1944 útočiště v členitých severonorských fjordech. Pouhá její přítomnost v této oblasti představovala nepřetržité nebezpečí pro arktické konvoje a vázala na sebe značné síly Spojenců, kteří se snažili nebezpečnou loď alespoň načas zneškodnit. Mezi 28. lednem a 29. dubnem dvaačtyřicátého roku vyslaly britské Královské letecké síly proti Tirpitzi pětkrát své letouny a jednou na loď dokonce zaútočily bombardéry sovětského letectva. Ani britská admiralita nezahálela a na konci října téhož roku vypravila do norského fjordu dvě řízená torpéda "Chariot" (operace s názvem "Tille" skončila neúspěchem) a posléze, v září roku 1943, Tirpitz vážně poškodily britské miniponorky třídy X-5. Příprava těchto operací se neobešla bez informací, získaných mimo jiné i leteckým průzkumem. V březnu 1944 se opravy bitevní lodě chýlily ke konci. Proto byla 3. dubna zahájena série devíti leteckých útoků (tři z nich byly nakonec pro nepřízeň počasí zrušeny), vedených letouny Fleet Air Arm z letadlových lodí. Náletů se od července zúčastňovaly také velké dvoumístné palubní stíhací letouny Fairey s poetickým jménem Firefly (Světluška), jejichž úkol v rámci operace "Mascot" však byl více než prozaický: leteckým průzkumem měly získat co nejvíce informací a v průběhu vlastních útoků pak silou svých čtyř 20 mm kanónů paralyzovaly protiletadlovou obranu, vedenou z palub Tirpitze, doprovodných plavidel i z palpostů, umístěných na pobřeží v okolí fjordu. Sám Tirpitz byl při těchto náletech sice poškozen, ale potopily jej až zásahy těžkých pum "Tallboy", svržených v listopadu roku 1944 z bombardovacích Lancasterů na nové kotviště ležící v blízkosti Tromsö. Dvoumístný palubní stíhací a průzkumný letoun Fairey Firefly se zrodil v konstrukčních kancelářích a dílnách společnosti Fairey Aviation Company v roce 1940. Kategorii těchto letounů u britského námořního letectva - Fleet Air Arm - v té době reprezentoval narychlo přizpůsobený přechodový typ Fairey Fulmar. Ten na plnění náročných požadavků, stojících před námořním letectvem, nemohl stačit, a proto měly být podle propozic N.8/39 a N.9/39 zkonstruovány dva nové dvoumístné letouny - první s osmi kulomety nebo čtyřmi 20 mm kanóny v křídle a druhý s veškerou hlavňovou výzbrojí umístěnou v otočné střelecké věži. Záměr zkonstruovat námořní stíhací letoun se střeleckou věží byl nakonec odložen - těžké zařízení mohlo značně zkomplikovat životně důležitou ovladatelnost nového stroje, a proto se pozornost týmu konstruktérů, vedeného H.E.Chaplinem, zaměřila především na vývoj letounu s výzbrojí uloženou v křídle. Konstrukční práce byly zahájeny v září roku 1939 v sídle firmy v Hayes v Middlesexu a zhruba o třičtvrtě roku později, v červnu 1940, byla dokončena maketa letounu, k jehož pohonu měl posloužit výkonný, avšak doposud dostatečně nevyzkoušený motor Rolls-Royce Griffon. Na základě nové specifikace N.5/40 měly být ve vývojové dílně postaveny tři stroje, určené k elementárním zkouškám. První z nich se vznesl do vzduchu 22. prosince 1941 a řídil jej šéfpilot společnosti Ch.S.Staniland. Dvoumístný letoun na první pohled upoutal velkým vstupem chladícího vzduchu pod kuželem třílisté vrtule, poloeliptickým křídlem s velkými klapkami typu Fairey-Youngman a nízkým "posazením" na podvozku se širokým rozchodem, zajišťujícím stabilitu na palubě letadlové lodě. Právě funkce zmíněných klapek učinila z typu N.5/40 pozoruhodně dobře ovladatelný letoun. Už dlouho před vzletem prvního stroje byla v červnu 1940 zadána objednávka na výrobu dvou set kusů letounů N.5/40, později známých pod jménem Firefly. Objednání sériové výroby nevyzkoušených letadel nebylo v té době vzácným jevem. Británie vedla ve vzduchu i na moři zápas o přežití a každý výkonný bojový letoun měl cenu zlata. V průběhu roku 1942 byl zalétán další prototyp a některé z předsériových strojů, v jednom z těchto letadel přišel Chris Staniland o život při destrukci ocasní části. Stejně jako všechny nové letouny byla také Firefly zkoušena v Královském leteckém ústavu ve Farnborough (Royal Aircraft Establishment - RAE), ale v průběhu zkoušek bylo na letounech tohoto typu provedeno jen málo úprav - například byl změněn čelní štítek krytu kabiny, křidélka dostala kovový potah, směrové kormidlo bylo vybaveno rohovým odlehčením a byla definitivně vyřešena kinematika sklápění křídla s klapkami. Sériové letouny vycházely ze závodů Fairey Aviation Co. Ltd. v Hayes a z výrobních kapacit společnosti General Aircraft Ltd. v Hanworthu. První sériový stroj byl dokončen 4. března 1943 a spolu s dalšími letouny vyrobenými v prvních sériích se vyznačoval rovnou linií horní části krytu kabiny pilota a nižším čelním štítkem: později byl zaveden vyšší štítek a klenutý odsuvný kryt kabiny. Firefly byla vyzbrojena dvěma páry leteckých kanónů Hispano ráže 20 mm, jejichž hlavně byly u letounů, vyrobených v pozdějších výrobních blocích, zakryty vřetenovitými pouzdry. K záchraně posádky měl sloužit zprvu jeden společný, později dva individuální nafukovací záchranné čluny. 20. června 1942 námořnictvo zadalo další objednávku, zvyšující celkovou poptávku až na 600 strojů a k této objednávce časem přibyly další. Z výroby zpočátku vycházely Firefly F Mk.I s dvanáctiválcovým motorem Griffon IIB o výkonu 1275 kW (1735 k), od 471. vyrobeného stroje byly do přídí trupů instalovány motory Griffon XII, disponující výkonem 1 463 kW (1 990 k). Motory byly obvykle dodávány v kompaktní sestavě s příslušenstvím a kapotáží, což podstatně usnadňovalo jejich instalaci a případnou výměnu. V březnu roku 1943 vzlétl prototyp Firefly NF Mk.II s radiolokátorem Al Mk.X3 s anténami, umístěnými ve dvou výstupcích v náběžné hraně křídla mezi kanóny a motorem a s těžkou aparaturou, jež si vyžádala prodloužení trupu před kabinou o 450 mm a svojí hmotností negativně ovlivnila výkony letounu. Těchto strojů bylo vyrobeno pouze sedmatřicet. Koncem roku 1944 byl používán nový protilodní radiolokátor ASH, jehož komponenty byly zavěšovány pod příď stíhacích-průzkumných Firefly FR Mk.I (376 kusů) ve formě kapkovitého pouzdra. Nesly jej také stroje, označované F Mk.IA, upravené tímto způsobem na standard FR z dříve vyrobených F Mk.I. Noční stíhací Firefly NF Mk.I měly navíc zakrytá ústí výfuků tak, aby plameny neoslňovaly pilota, ani operátora radaru-pozorovatele. Do konce války bylo vyrobeno celkem 658 letounů Firefly všech verzí, z nichž 574 kusy dodaly závody fy Fairey. Z celkového množství neslo 429 kusů označení F Mk.I nebo F Mk.IA. V říjnu 1943 byla na letouny Firefly F Mk.I přezbrojena 1770. peruť Fleet Air Arm, operující z HMS Indefatigable odtud Firefly v roce 1944 vzlétaly k útokům na Tirpitz, v říjnu téhož roku pomáhaly střežit norské vody také Firefly 1771. perutě z HMS Implacable. V největší míře se však Firefly zapsaly do historie letecké války svým bojovým nasazením v Tichomoří a v oblasti jihovýchodní Asie. Zde létaly obvykle vyzbrojeny leteckými raketami a pumami a mohly tak například uskutečnit tvrdé útoky proti rafinériím nafty na Sumatře, proti letištím na ostrově Miyako při invazi na Okinawu, či proti cílům, ležícím na pobřeží Japonských ostrovů. Vývoj a výroba letounů Firefly se nezastavily ani po válce. Po desítkách byly vyráběny cvičné verze Firefly T Mk.I, T Mk.II a T Mk.III, přičemž "trojka" vznikla z F Mk.I a byla určena pro výcvik námořních pozorovatelů a operátorů radaru. Z Mk.I vycházela také verze TT Mk.I, určená pro vlekání terčů (14 kusů). Pokusy s prototypem F Mk.III s motorem Griffon 61 prokázaly nevýhodnost použití velkého náporového chladiče. Řešení se našlo v přemístění chladičů do kořenů křídla s rovnými konci a svůj význam mělo i zvětšení kýlovky a směrového kormidla. Tak vyhlížela poválečná verze Firefly FR Mk.4 s motorem Griffon 74 o výkonu 1 543 kW (2 100 k), vycházející ze sériové výroby se čtyřlistou vrtulí od května 1946 (160 kusů). Mnohé z těchto letounů byly později přestavěny na jiné účelové verze. Počátkem roku 1948 byly zahájeny dodávky Firefly Mk.5 s automatickým sklápěním křídla, přizpůsobitelné podle potřeby k protiponorkovému boji, stíhání, průzkumu a k nočnímu stíhání. Britské námořní letectvo uplatnilo Firefly těchto verzí s úspěchem při konfliktu v Koreji spolu s palubními letouny typu Hawker Sea Fury. Posledními poválečnými verzemi byla protiponorková Firefly AS Mk.6 bez kanónů, avšak se závěsníky pod křídlem, a dále nepříliš rozšířená třímístná Firefly AS Mk.7. Některé Firefly dosloužily v padesátých letech jako bezpilotní terče U Mk.8. V průběhu všestranného pětadvacetiletého užívání typu Firefly vyrobila firma Fairey celkem 1 570 exemplářů a dalších 132 strojů dodala firma General Aircraft. |
Technický popis |
Výrobce: Fairey Aviation Co. Ltd. Typ: jednomotorový dvoumístný palubní stíhací, stíhací-bombardovací, stíhací-průzkumný a noční stíhací letoun. Motorová jednotka: F Mk.I - jeden řadový dvanáctiválcový, kapalinou chlazený motor Rolls-Royce Griffon IIB s výkonem 1 276 kW (1 735 k), resp. Griffon XII o výkonu 1 463 kW (1 990 k), FR Mk.4 - Griffon 74 s max. výkonem 1 544 kW (2 100 k). Výzbroj: čtyři letecké kanony Hispano ráže 20 mm se 160 náboji pro zbraň, eventuálně až osm neřízených raket, resp. 2x 227 kg nebo 454 kg pumy, případně hlubinné nálože apod.. Technická data F Mk.I: Rozpětí: 13,56 m, Délka: 11,46 m, Výška: 4,14 m, Nosná plocha: 30,47 m2, Hmotnost prázdného letounu: 4 430 kg, Vzletová hmotnost: 6 481 kg, Maximální rychlost: 513 km/h, Dostup: 8 540 m, Dolet: 2 195 km Technická data FR Mk.4: Rozpětí: 12,49 m, Délka: 11,58 m, Výška: 4,20 m, Nosná plocha: 30,66 m2, Hmotnost prázdného letounu: 4 472 kg, Vzletová hmotnost: 7 076 kg, Maximální rychlost: 555 km/h, Dostup: 9 450 m, Dolet: 1 722 km |